BAYAR PTPTN MELALUI AKAUN KWSP II

by - January 21, 2018

Assalamualaikum.


Hari ni nak cerita how I keluarkan duit dari akaun II KWSP. To those yang belum bekerja atau tak tahu, akaun KWSP ada dua. Akaun I, contribution adalah dari majikan. Akaun II adalah dari potongan gaji kita sendiri. Kalau tengok payslip, ada tulis EPF tu. Haa tu la yang potongan untuk masuk akaun II. Akaun I kita memang tak boleh keluarkan until pencen. Then baru boleh keluarkan. Kalau akaun II pulak boleh keluarkan but hanya untuk ;

1) Beli/bina rumah
2) Mengurang/menyelesaikan baki pinjaman perumahan
3) Pendidikan
4) Ansuran bulanan pinjaman perumahan

So yang I nak cerita hari ni is nombor 3. I rasa ada method lain yang korang boleh follow but this is from my own experience. Apa yang I buat and I rasa cara ni sangat senang.

Step 1 - Register i-akaun KWSP
Boleh daftar dekat mana-mana kaunter KWSP, kiosk KWSP or call KWSP. I daftar dekat kiosk KWSP. Nanti kita akan dapat ID Pengguna dengan password sementara. Lepas dah dapat ID Pengguna dengan password tu, follow step dekat sini → KWSP First Time Login Guide

Step 2 - Buat permohonan pengeluaran secara online
Lepas login. Cari tab PENGELUARAN ataupun kalau pakai BI version, WITHDRAWAL. Tekan tab Permohonan Baru/New Application. Dekat Jenis Pengeluaran/Withdrawal Type tu pilih Pendidikan/Education dan tekan Next. Lepas tu fill up the form macam biasalah. Make sure details adalah tepat ye.


Step 3 - Check status Secured Messages
Selepas dua atau tiga hari, check Inbox dekat tab Secured Messages untuk tengok samada permohonan diluluskan oleh PTPTN atau pun tidak. Kalau lulus, kena tunggu KWSP contact. I dapat notification daripada message.

Step 4 - Prepare documents
Dalam message tu KWSP akan bagi arahan untuk pergi ke mana-mana cawangan KWSP untuk sahkan cap ibu jari. So kena check balik Inbox dekat Secured Messages tadi untuk tengok apa documents yang diperlukan.



But from my experience, dia cuma mintak IC dengan transcript je. So jangan menggelabah kalau kad pelajar dah hilang ke apa.

Lebih kurang dalam 2 minggu selepas pengesahan cap jari, insyaAllah withdrawal application akan diluluskan. I punya application, dalam 10 hari dah lulus dah. Lepas tu boleh lah check penyata PTPTN untuk tengok baki baru. Dalam sebulan macam tu PTPTN akan hantar surat menyatakan kita dah buat bayaran melalui akaun KWSP.

Hope this help!

You May Also Like

9 comments

  1. senang dah skrg. ALhamdulillah at least dah ade jalan lain utk selesaikan ptptn

    ReplyDelete
  2. Thanks for sharing tau! hee :D

    ReplyDelete
  3. Semakin mudah nak buat pembayaran balik PTPTN ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yup makin mudah jadi no more excuses untuk tak bayar ^^

      Delete
  4. sy dah buat 2 thn lps. mudah je rupanya... igt kn susah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tulah. Bila dah buat baru tau senang sangat.

      Delete

Hi, thanks for your comments ^_^