TAKAFUL FROM 'NOT-INSURANCE-SELLER' POINT OF VIEW

by - March 05, 2017

Assalamualaikum.

I am not a takaful adviser neither I'm paid by any of them for this entry. Just thought of sharing because I've read some of my friends (whom are takaful agents) statuses on Facebook. I've got myself more than one takaful plans (yeah I'm bragging here). So now it is clear that I am pro takaful. I never told people that I have more than one takaful plan, because I think they will never understand. That including my husband and parents. They would never understand I do that mostly because of them. I don't blame them though because it is partially my fault, I never care to explain hahaha.

SEDIAKAN PAYUNG SEBELUM HUJAN
I took my first plan right after I get my first job. I am not a civil servant and I know I would never be one. That being said, I don't have that privilege like penjawat awam di mana even aku masuk hospital kerajaan pun, perbelanjaan perubatan takkan ditanggung beres (correct me if I'm wrong). Memang company time tu ada sediakan medical card but let's say kalau sakit yang sampai tak boleh nak kerja dah. How long your company willing to keep you? Lagipun time tu aku kontrak je. So kalau ditakdirkan jatuh sakit, siapa yang aku nak harapkan bayar bil hospital? Yes, parents akan usahakan walau macam mana susah pun. Siapa tak sayang anak oi. Tapi that's the reason why aku cakap aku buat ni mostly untuk dorang. Sebab taknak susahkan dorang cari duit nak tanggung aku yang sakit. Takkan seumur hidup nak menyusahkan parents kot.

SETTLING THE DEBT
Walau macam mana pun, hutang kena bayar. WAJIB walaupun anda telah meninggalkan dunia yang fana ini. Let's say aku meninggal. Siapa nak bayar hutang PTPTN aku oi? Okay fine PTPTN ada skim takaful (including khairat kematian) untuk kecacatan kekal dan kematian. See, PTPTN pun ada takaful walaupun korang duk mengeji dorang macam lintah darat. Mana tau ada hutang dengan kawan-kawan atau ah long, at least dengan pampasan takaful tu boleh la langsaikan hutang. Takde la roh kau bergentayangan merata-rata dekat malls, kedai kopi hipster, gym, panggung wayang dan lain-lain lagi. And again, takde la menyusahkan orang sekeliling nak tolong bayarkan hutang kau pulak.

Reference : PTPTN Minta Peminjam, Waris Tampil Jika Berlaku Kematian, Keilatan Kekal

SIMPANAN
Banyak form kite boleh menabung. ASB, kumpul hartanah, simpan bawah bantal, simpan dalam tabung ayam, beli gold and macam-macam lagi tapi tahukah korang dalam takaful tu pun ada simpanan? Aku punya simpanan from takaful tak banyak sangat pun sebab reasons aku ambik takaful adalah medical card and sara hidup bila tak mampu kerja disebabkan sakit dan bayar hutang sebab tak nak roh bergentayangan. Simpanan tu most of the time aku tak ingat pun wujud dan sebenarnya aku tak tau pun berapa simpanan aku kat situ sekarang hahaha. Why? First sebab sikit, second sebab susah nak ambik. Why simpan dekat takaful jugak when sikit dan susah nak ambik, tanya Kassim Bukan Nama Sebenar. Bila aku cakap sikit, bukan la sikit macam bayaran pergi shopping bulanan di Giant, Tesco, Pasaraya Abu Bakar, PM Pemborong, Aeon Big dan lain-lain tu. Sikit di sini adalah tak masuk enam angka. Dan susah nak ambik adalah bagus sebab bukan tu ke function simpanan? Untuk time betul-betul terdesak. Tak cukup duit untuk shopping baju baru mahupun bercuti adalah bukan terdesak harap maklong. Gaji tak cukup sampai hujung bulan juga adalah bukan terdesak harap maklong sekali lagi.

SEDEKAH
Maksud takaful kalau direct translate nya saling menjamin. Konsep takaful bertujuan mengalakkan tolong menolong dan perpaduan di kalangan peserta. Terima kasih Wikipedia. The reason why kite boleh dapat amaun yang banyak dengan bayaran bulanan yang sedikit tu adalah sebab duit tu datang daripada peserta-peserta takaful yang lain. Jadi cuba bayangkan, setiap hari ada kecelakaan dan kematian yang berlaku dalam kalangan peserta takaful tu. Tak ke tiap-tiap hari kau bersedekah? Pahala masuk tanpa sedar. Yelah boleh je wakafkan Quran dekat madrasah dan pusat tahfiz yang tu pun pahala masuk tanpa sedar but banyak cara boleh bersedekah and I'm telling you one of them yang awak mungkin tak tahu. Kalau dah tahu, baguslah.

Tu je point yang aku tau. Takaful adviser mungkin tahu banyak lagi. Memang susah orang nak ambik takaful sebenarnya sebab kalau tak pandang masa depan, kita fikir baik pakai duit tu untuk buat benda lain. Aku tau ada yang tak berkemampuan untuk ambik takaful macam golongan asnaf but hey you are reading this from your smartphone.

Tapi kalau jalan dekat mall or hypermarket, selain daripada salesmen credit card dan salesmen lain, agent takaful adalah manusia yang aku avoid dan selalu panik kalau kena tangkap (tarik paksa). Maybe its their nature of work, kena aggressive. Yes aku boleh paham they are only doing their job. But aku tetap fobia. Lagi-lagi salesmen credit card because I don't have one so I don't have excuse like "Ooh saya dah ada" lalu berlalu pergi dengan wajah mintak penampar akibat dari berlagak. Maybe takaful agent boleh mengambil pendekatan yang lebih lembut seperti menggunakan tagline "Duit dari langit di saat tak berkemampuan" ataupun "BUABADAB (bantuan untuk anak-anak bila anda di alam barzakh)". Malaysian loves this kind of headline/tagline afterall. Might as well take advantage lor.

On a serious note, takaful adviser tolong la bagi plan yang memang sesuai untuk that one particular client. Jangan fikir komisyen je. Ni kadang-kadang client bayar mahal-mahal but benefit tak menyeluruh. Kesian client bayar tiap-tiap bulan. Hmm, I should be a takaful adviser right? Hahaha. But nah, I'm not good with convincing people. Aku jenis yang explain sekali je, tak nak dengar sudah, tak faham lantak kau situ pegi baca sendiri. Hahaha. If there are any parts of this entry are wrong, please let me know. I'm open for correction. If any parts of this entry are wrong in your opinion, keep it to your self. I'm not open for opinion. Hahaha. Kidding. Am I?

You May Also Like

0 comments

Hi, thanks for your comments ^_^